Från boken Freeride -modern skidåkning foto Jesper Molin
Offpist
Pisten
Puckel
Drömmen om pudret
Lössnöskidåkning
I princip åker vi lössnö och annan offpist precis som vi åker i pisten. Skillnaden ligger i hur vi förhåller oss till snön vi åker i samt att vi ska akta oss för att vara i våra ytterlägen, med risk för att fastna och skada oss.
Myter
- Det är en annan teknik
- Man ska luta sig lite bakåt
- Vikten ska fördelas lika mycket på båda skidorna
- Skidorna ska vara ihop
- Båda skidorna måste ligga lika djupt i snön för att man ska kunna svänga
Sanningar
- En skida svänger för att den kantas.
- En skida flyter för att det finns en lyftkraft som blir större om vi har bredare skidor, åker i kompaktare snö, men framförallt om vi har hög fart.
- Man har oftast bättre balans och beredskap med lite bredare skidföring.
- Om ytterskidan bär merparten av kraften är det mycket lättare att använda alla kantregulatorer effektivt.
- En skida som kantas och styrs i en rund sväng åker igenom alla ojämnheter utan att fastna.
- Lutar man sig bakåt (åker med bakvikt) blir man trött i benen.
- När du vrider skidan i lössnö (i låg fart), blötsnö och skare håller snömonstret fast dina skidor.
Grundtanken för offpist
- Säkerheten kommer alltid först.
- Åk med runda svängar, framför allt i inledningsfasen.
- Svängväxlingen bör vara mycket mjuk och följsam.
- Stå centrerat på skidorna i längsled.
- Våga släppa ut ytterskidan relativt långt ut åt sidan.
- Behandla snön som den förtjänar.
Är snön mjuk och fluffig ska du vara varsam och följsam med mjuka smekande rörelser. Ju hårdare snön blir, desto kraftfullare måste du vara tillbaka men nästan aldrig aggresiv och ryckig.
När förhållandena är som det brukar, hårt och packat med lite pucklar gör vi en vanlig skärande eller styrande pistsväng. Vi ska alltså göra en carvingsvängs rörelse, men inte trycka fast skidorna lika hårt ned mot underlaget. Vi kan alltså sladda lite och då genom hela eller stora delar av svängen.
Är snön mjuk och grundare än 20cm kan vi åka som i pisten, men lite softare på stålkanten.
I djup snö måste vi chilla lite i inledningen av svängen och sjunka ned i underlaget tills ett stöd uppstår, därefter gör vi våra svängrörelser.
Alla regler har undantag och vid de speciella förhållandena får vi ibland bryta grundtanken.
Tekninska grunder
- Lagom skidbredd (relativt normal)
- Lägre utgångsposition (böjning i knäna)
- Hakan högt (för en bättre centrering i lössnö)
- Armarna tydligt framför kroppen (obs inte stelt)
- Skapa stor kantvinkel (släpp ut skidorna långt åt sidan)
- Skjut på med yttre arm (för att få med yttre skida och kropp)
- Styr skidorna genom svängen (vrida är något helt annat)
Fart, kant och rundheten tillsammans med svängväxlingen är 80% av svängen.
Puder
En rund, lugn och följsam sväng
- Avlasta genom att hålla emot lite, men samtidigt successivt böja lite på knäna så att du kommer upp och ur snön.
- Flytta tyngdpunkten lite fram och ned mot fallinjen och rulla över till nya ytterskidan.
- Sträck ut ytterbenet och samtidigt som du sjunker ned i underlaget, hitta stödet.
- Ställ dig på ytterskidan, öka dina vinklar och åk med tills det är dags att göra en ny sväng.
- Styr in skidorna under kroppen genom att böja på knäna och peka lite med knäna in i svängen.
- Låt knäna komma upp mot bröstet.
Vill du skapa en högre avlastning håller du bara emot lite hårdare i slutfasen av svängen och inledningen av avlastningen. I en högre avlastning kan det behövas att man gör en liten invridning av skidan i svävfasen, så att skidan har rätt attackvinkel när vi landar i snön.
Denna invridning (attackvinkeln) används för att styra hur snäv svängen ska bli, vilket blir mycket viktigt i svårare förhållanden som bristande skare, djup blötsnö mm.
Den andra faktorn som styr hur stor eller liten en sväng blir är att vi kan sladda mer eller mindre genom hela svängen. Notera hela svängen, inte bara i slutet, för då blir åkningen tung och ryckig.
Gurkpuder
Är all form av snö som är lite mjuk, tex bristande skare, blötsnö, kartongsnö osv.
Vi strävar mot en rund sväng, kan vi åka den gör vi det. Ju högre fart desto mer kan vi smyga ovanpå den sköra ytan. Vi bör alltid försöka vara varsamma med underlaget, men när detta inte går längre kan vi tänka så här;
Det hänger på svängväxlingen
- Vi måste upp ur underlaget.
Vi trycker sönder snön och skjuter fram skidorna lite för att inte fastna. Vi drar åt oss knäna och skidorna så att de hamnar under oss, centrerat, men fortfarande i luften.
- Vi måste anpassa attackvinkeln.
Vrid runt skidorna lagom mycket så att du landar så nära fallinjen som möjligt. Ju brantare desto mer måste vi vrida runt skidorna.
- Slå sönder underlaget.
Sträck ut benet och slå söndet underlaget kraftfullt och skjut skidan lite framåt, samtidigt som du vrider ut hälen något för att öka svängpåverkan.
-Samla ihop kroppen.
Dra åt dig knäna och sträva mot centrering.
Obs
Vid mycket branta rännor kanske vi landar med skidorna nästan tvärs fallinjen för att hålla i farten. När det är flackare och vi ökar farten är denna svävande växling både kort och föjlsam.
Vi kan även göra svängväxlingen längre och då strävar vi mot att ligga på två skidor genom hela svängväxlingen för att flyta ovanpå underlaget, för att sedan rulla försiktigt över på nya kanten.
Offpist
Tekninska grunder